20 taken om te delegeren

Je kan niet alles alleen doen en er zijn slechts 24 uren in een dag. Toch wil je zoveel mogelijk klanten helpen, grootse doelen behalen en de levensstijl opbouwen waar je hart naar verlangt.

Wanneer je je bedrijf wilt doen groeien, zullen er taken zijn die je uit handen moet geven. Je kan hiervoor aan je werknemers, nieuwe aanwervingen of een uitbesteding denken. Ontdek nu 20 taken om te delegeren.

Hoe je je taken wilt delegeren, biedt heel wat opties dus. Wat je gaat delegeren, is waarover dit artikel gaat. Je wil uiteraard je core business, daar waar je passie ligt, maximaal doen. De overige taken kan je in dit overzicht vinden.

20 Taken die je kan delegeren

1. Agendabeheer

Wanneer er binnen je bedrijf veel met afspraken wordt gewerkt, kan je dit centraliseren en zo efficiënt mogelijk maken.

Een assistent (intern of extern) kan bij iedereen een vergadering inboeken, individuele afspraken boeken, de notificaties hiervoor voorzien naar klant en medewerkers en houdt rekening met de nodige verplaatsingen.

2. Mailboxbeheer

Heb jij je mailbox onder controle of loop je systeem nog niet efficiënt? In dat laatste geval kan je snel dit artikel erover lezen.

Wanneer je gestructureerd met je mails omgaat, kan dit ook perfect gedelegeerd worden. Geen tijd meer verliezen met het onderverdelen van je mails, enkel nog die berichten aanpakken waar je omzet exponentieel door kan groeien. Zalig toch?

3. E-mailmarketing

Uitgaande mails naar je volgers en klanten zijn nog steeds een persoonlijk medium waar je de resultaten van kan plukken. Jij bepaalt het onderwerp en de promoties terwijl een assistent de content kan schrijven, laten goedkeuren en inplannen.

Zo krijgt elke klant een gepersonaliseerde mail om steeds op de hoogte te blijven van wat jouw bedrijf te bieden heeft.

4. Onderhoud van je website

Niets zo vervelend als een 404-error op je webpagina of verouderde gegevens. Om je website up-to-date te houden kan je ook enkele uren per maand verliezen.

Kies dus ook hier voor delegeren zodat jij je kan bezighouden met je passie op een efficiënte manier.

5. Publicatie en promotie van je nieuwe E-book

Je hebt je hart en ziel in een nieuw E-book gelegd om zo je klanten nog meer van dienst te zijn. Nu moet je dus actie ondernemen om dit te verspreiden.

Fout! Ook deze taak kan je delegeren zodat je sociale media, je website, en je landingspagina’s meermaals dit superartikel promoten om zoveel mogelijk mensen te helpen.

6. Je mobiele app beheren

Digitaal is het van het. Via een mobiele app kunnen klanten op de hoogte blijven, vragen stellen, de FAQ-sectie raadplegen of mogelijk zelfs bestellingen plaatsen.

Het creëren, ontwerpen en onderhouden hiervan kan je heel wat uren kosten.

Weer mis! App-designers raken meer en meer wijdverspreid in verschillende niches. Kies een partner waar je ook na de creatie duurzaam mee kunt samenwerken.

7. Events organiseren

Dit kan gaan over een intern evenement voor je medewerkers zoals een personeelsfeest, een nieuwjaarsdrink of de jaarvergadering. Externe evenementen zoals beurzen, opendeurdagen of pop-ups mogen ook niet ontbreken.

Wie zegt dat je dit zelf moet doen?

8. Presentaties voorzien

De evenementen van punt 7 komen eraan. Je wil graag een speech geven over het bedrijf, de resultaten of de opkomende promoties en evenementen. Om dit te ondersteunen wordt vaak gebruik gemaakt van een slide-presentatie.

Daarnaast heb je misschien een monitor in je half of toonzaal hangen. Ook hier is een verzorgde presentatie nodig.

Dit kan een assistent voor je doen zodat jij je volledig kan focussen op wat je gaat tonen en zeggen in plaats van hoe je het in een presentatie kan gieten.

9. Transcriberen

Als jij vaak ideeën krijgt maar geen zin hebt een notitieboek mee te sleuren, kan je je gedachtegang opnemen. Een assistent is dan de ideale persoon om dit uit te schrijven zodat je enkel nog moet controleren, nog kunt aanvullen en dan bezorgen aan de verantwoordelijke van de presentaties, evenementen, E-book, website, e-mailmarketing, etc.

10. Reisaccomodaties

Jij bepaalt het ogenblik, de locatie, en het budget. Je assistent doet de rest. Handig!

11. Boekhouden

Een boekhouder studeert steeds bij en is op de hoogte van alle correcte verrichtingen die moeten gebeuren. Daarom geef ik de voorkeur met een boekhouder samen te werken die zorgt dat je fiscaal en betreffende BTW in orde bent.

Daarnaast zijn er ook voorbereidingen die je bedrijf moet treffen om aan de boekhouder te bezorgen. Je moet dit niet zelf doen, je kan dit delegeren.

12. Proofreaden

Autocorrect can only do so much. Een extra paar ogen om je teksten na te kijken is daarom een ideale taak om te delegeren.

13. Project management

Wanneer je samenwerkt met klanten, kan een heus project ontstaan. Heel mooi voor de omzet maar er mag niets mislopen. Hou je klanttevredenheid hoog door beroep te doen op een toegewezen en gepassioneerde project manager. Zij houden mijlpalen in het oog en zorgen voor interne en externe communicatie over het project.

14. Templates creëren

Vaak terugkomende documenten, berichten op sociale media en je website ogen professioneel in een gepersonaliseerd jasje. Om ervoor te zorgen dat deze steeds in de door jou gewenste kwaliteit en lay-out verschijnen zijn templates aangeraden.

Deze kan je laten maken door een designer, social media manager of assistent.

15. Marketingplan

Ben jij op de hoogte van de huidige trends en wat je klanten het liefste lezen of horen?

Een marketingbureau kan je precies die support bezorgen. Zo verzorgen zij een uitgebreid marketingplan naargelang je wensen en doelen.

16. Online aanwezigheid

Naast een marketingplan kan een marketingbureau ook uitvoeren. Je mag ook beroep doen op een social media manager.

Deze zorgt ervoor dat je consistent en constant online aanwezig blijft. Denk eraan; uit het oog, uit het hart. Je bent een bloeiend bedrijf en wilt dat je mogelijke klanten dit weten.

17. SOP’s opstellen

Je wilt uiteraard dat je bedrijf gestructureerd en efficiënt werkt. Wanneer je een nieuwe aanwerving doet, is er echter een leercurve zodat die persoon het reilen en zeilen onder de knie krijgt.

Om hiervoor te zorgen zijn SOP’s of Standard Operating Procedures enorm belangrijk. Hiervoor kan je iemand intern of extern aanstellen zodat deze steeds up-to-date zijn.

18. Nieuwe software

Bedrijven groeien en hebben nood aan efficiënte systemen. Hierdoor is het mogelijk dat je van software moet wisselen.

Deze massale data-input van het ene systeem naar het andere kan je delegeren zodat je hier zelf zo min mogelijk tijd aan verliest.

19. Debiteurenbeheer

Het is geweldig als je nieuwe klanten aantrekt of klanten terugkomen voor nieuwe aankopen. Voor je resultaten zullen ze echter niets betekenen als je niet tijdig factureert of wanbetalers uit het oog verliest.

Een assistent zal voor jou factureren, betalingen opvolgen en de nodige stappen ondernemen om tijdig je betalingen te ontvangen.

20. Fotografie

Een geslaagde opendeurdag, een bruisende beurs, of nieuwe producten die je verkoopt, alles wat je enthousiasme voedt. Wat heb je eraan als je er geen professionele foto’s van kan tonen?

Een laatste taak die ik aanraad om te delegeren, is het uitbesteden aan een professionele fotograaf. Deze foto’s kunnen gebruikt worden in je webshop, op je website, op je sociale-mediakanalen en in opkomende presentaties.

Conclusie

Je staat er niet alleen voor! Er zijn veel handelingen die je kan delegeren en ik heb daarom deze lijst van 20 taken opgesteld.

Weet je niet aan wie je kan delegeren, contacteer me dan en ik help je verder. Een extra tip is om deze website te consulteren op zoek naar een VA.

Welke taken delegeer jij nu al en welke zou je door deze lijst graag willen delegeren?

Eén antwoord op “20 taken om te delegeren”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *