5 manieren om kennis te bewaren

Elke dag wordt je bekogeld met beelden, geluiden, gevoelens, gedachten en informatie. Deze kunnen je leiden naar praktische kennis, inzicht en wetenschap. Zo leer je steeds een extra stukje van de wereld kennen of van jezelf. Dit alles kan je eenvoudig tegenkomen of actief naar op zoek gaan; research. Maar hoe bewaar jij alles wat je tegenkomt? Hoe behoud jij overzicht van je gevonden kennis?

Op onderzoek gaan

Dropbox, OneDrive, Box

Er zijn meerdere manieren om documenten online te bewaren. Je kan deze ruimtes op cloud servers eenvoudig benutten door de dienst te linken aan je computer en gsm. Elk document kan je aldaar opslaan alsof het een map op je computer is. Het voordeel is dat je vanaf elke computer aan je documenten kan als je je wachtwoord weet.

Ik gebruik twee hiervan vooral als back-up van mijn laptop waarbij ik een onderscheid maak tussen archief boekhouding en archief rest.

Google Drive

Deze is te vergelijken met de vorige met één handig verschil; deze online ruimte is voorzien van eigen bewerkingsprogramma’s. Ongeacht of je met een smartphone, computer of laptop linkt naar je Google Drive, je kan elk document bewerken met de programma’s van Google Docs. Wanneer je de vorige systemen gebruikt om gegevens bij te houden, hang je af van de programma’s op dat toestel.

De documenten die ik via Google Drive bewaar, zijn documenten waarin ik nog wijzigingen kan maken. Zo creëer ik mijn eerste outlines tot volledige platte tekst van mijn blogberichten via Google Docs en kan ik er overal aan. Als je mij ijverig op mijn gsm ziet tokkelen, ben ik dus niet aan’t chatten met 500 mensen maar heb ik waarschijnlijk een ingeving gehad en ben ik aan een tekst aan het verder werken.

RSS Feed

Als je wilt rekenen op een RSS-lezer om nieuwe ideeën op te doen en de laatste trends te vernemen, heb je ook de optie om de artikelen op te slaan. Op deze manier kan je ze later hernemen om verder te lezen of toe te passen. De artikels worden echter chronologisch bijgehouden wat de mogelijkheden om gestructureerd de kennis te verwerken beperkt houdt. Je kan wel vanuit je app een link naar het artikel versturen naar tal van andere applicaties of datasystemen.

Ik gebruik mijn RSS-lezer Feedly vooral om op de hoogte te blijven, inspiratie op te doen voor mijn eigen blogberichten en te verzenden naar mijn Instagram-feed zodat jullie mijn kennis kunnen vernemen uit eerste bron.

Pinterest

Deze visuele zoekmachine toont via een constante feed gelijkaardige berichten zoals je eerder bewaard of gelezen hebt. Ook kan je met sleutelwoorden en thema’s nieuwe ideeën zoeken. Let wel op; de kettingreactie die je veroorzaakt wanneer je in je flow zit, zorgt ervoor dat uren voorbijvliegen. Zo kan je veel nieuwe impressies opdoen of gewenste DIY-projecten opslaan voor later maar beperk je ook je tijd om effectief iets te doen met je pins. Niet schrikken als de klok plots op 23u00 staat, iets wat mij in het verleden al vaker overkomen is.

Evernote

In deze geheugensteun kan je heel wat soorten documenten opslaan: herinneringen, geluidsopnamen, bijlagen, handgeschreven teksten, foto’s en tekstnotities. Je kan kiezen op je notities in te delen volgens notitieboeken. Dit kan een thema, een soort document of een aparte bibliotheek zijn. Stel bijvoorbeeld dat je alle Minion-knuffels wilt verzamelen voor je kinderen, dan kan je hier eenvoudig de foto’s ervan in één notitieboek bewaren. In de winkel ga je naar de smartphone-applicatie ervan en heb je meteen je overzicht van degene die je al in huis hebt.

Ikzelf gebruik Evernote als checklist-bibliotheek en voor ruwe notities als er een nieuw idee begint te borrelen. Daarnaast heb ik onlangs de applicatie Mindly ontdekt die ik momenteel gebruik als brain dump terrein. Deze werkt goed om stappenplannen uit te werken maar één groot idee zal ik uitstorten in een tekstnotitie in Evernote.

Organisatie

Nu je weet hoe je je opzoekwerk kan opslaan, heb je nood aan een organisatiesysteem. Je kan één van deze manieren uitkiezen en hierin categorieën toepassen aan de hand van labels, tags, hoofdmappen en submappen. Er is ook de mogelijkheid je opzoekwerk op te splitsen per manier.

Implementatie

Bij de keuze van eender welk systeem hou je best rekening met de wijze waarop je je research wilt verwerken. Je kennis uitbreiden is namelijk enorm belangrijk maar als je het niet implementeert, is het weggegooide tijd en moeite.

Denk dus na of je in je notities wilt kunnen werken. Als je graag op elke computer in je documenten wilt werken, is Dropbox, OneDrive of Box een oplossing voor jou. Wanneer je echter ook op je smartphone documenten wilt kunnen verwerken, raad ik echter Google Drive of Evernote aan.

Indien je eerder ideeën verzamelt die je wilt kunnen afvinken naargelang je ze uitgeprobeerd of toegepast hebt, kan je gaan voor Pinterest of elke RSS-lezer.

Wat is jouw verkozen methode van aanpak? Heb jij nog nieuwe ideeën of extra tips?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *