De A.N.F.R.A.-methode: Aard van het beestje
Wanneer je meer klanten, omzet en winst wilt, begin je standaard met nadenken over wat je exact wenst en hoe je nog meer bekendheid kan verwerven. Je kijkt dus naar je business op de vlakken van marketing en verkoop, werkt een nieuwe strategie uit en vliegt erin. Dan is het een kwestie van je lead zo goed te helpen dat die een trouwe klant of zelfs fan wordt.
Ben je daar klaar voor? Is jouw administratie hierop voorzien? Zijn jouw procedures zo gestructureerd en efficiënt dat je meer klanten met dezelfde graad aan service, kwaliteit en klantvriendelijkheid kan helpen?
Dit is een kant van groei waar heel wat ondernemers geen rekening mee houden. Ze zien het groots, pakken het aan, vliegen erin en voeren maar uit. Als een hamster in een wiel blijven ze rennen zonder na te denken of dit niet slimmer aangepakt kan worden.
Met meer dan 15 jaren ervaring heb ik mijn aanpak gesystematiseerd in de A.N.F.R.A.-methode. Hiermee kan jij met mijn hulp je interne procedures onder de loep nemen, afstemmen met je doelen en je focussen op je core business met een gerust hart.
Jij zal behoren bij die ondernemers die met enkele muisklikken weet hoe het gaat in je zaak en weet wat er te doen is.
Laten we dus even de stappen diepgaander bekijken in deze serie van 5 blogberichten.
De A.N.F.R.A.-methode:
Stap 1: Aard van het beestje
Stap 2: Neuzen in dezelfde richting
Stap 3: Focus op de kraan en dan pas het dweilen
Stap 4: Roep niet in de woestijn
Stap 5: Aanhouder wint
Stap 1: Aard van het beestje
Wie ben je? Wat doe je? Waarom help je je klanten? Hoe verloopt het proces van lead tot klant? Wat doe je na hun aankoop? Deze en meer diepgaande vragen zullen we beantwoorden om een zicht te krijgen op je huidige situatie. Er wordt dan ook afgesproken welke kerncijfers we in het oog houden doorheen de stappen van de methode.
Er is in deze stap een onderscheid te maken tussen eenmanszaken en bedrijven met werknemers (tot 20). Wanneer er slechts één persoon instaat voor je administratie, kunnen de processen verkend worden tijdens dat diepte-interview. Hierbij zal ik aan de hand van eigen checklists nagaan welke procedures er al bestaan, hoe deze uitgewerkt zijn en welke tools je toepast.
Wanneer er echter werknemers zijn die administratieve taken uitvoeren, zijn de procedures meestal iets complexer. Dan zal ik op de werkvloer de stappen in je software en tools volgen en noteren. Hiervoor kunnen enkele uren tot een aantal werkdagen voorzien worden om tot een grondig inzicht in het procedé te komen.
Analyse
De analyse hiervan zal ik uitvoeren tussen stap 1 en stap 2. Lees dus zeker verder wat je in Stap 2: Neuzen in dezelfde richting mag verwachten.
Wat vind je ervan?
Ben je al enthousiast door stap 1 en wil je er in vliegen met deze A.N.F.R.A.-methode? Wil jij ook deze 5 stappen volgen om een ondernemer te worden met gemoedsrust en klare focus? Boek dan snel je Get Together om te weten hoe Anfra Care je daarbij kan helpen.