De A.N.F.R.A.-methode: Focus op de kraan en dan pas het dweilen

Wanneer je meer klanten, omzet en winst wilt, begin je standaard met nadenken over wat je exact wenst en hoe je nog meer bekendheid kan verwerven. Je kijkt dus naar je business op de vlakken van marketing en verkoop, werkt een nieuwe strategie uit en vliegt erin. Dan is het een kwestie van je lead zo goed te helpen dat die een trouwe klant of zelfs fan wordt.

Ben je daar klaar voor? Is jouw administratie hierop voorzien? Zijn jouw procedures zo gestructureerd en efficiënt dat je meer klanten met dezelfde graad aan service, kwaliteit en klantvriendelijkheid kan helpen?

Dit is een kant van groei waar heel wat ondernemers geen rekening mee houden. Ze zien het groots, pakken het aan, vliegen erin en voeren maar uit. Als een hamster in een wiel blijven ze rennen zonder na te denken of dit niet slimmer aangepakt kan worden.

Met meer dan 10 jaren ervaring heb ik mijn aanpak gesystematiseerd in de A.N.F.R.A.-methode. Hiermee kan jij met mijn hulp je interne procedures onder de loep nemen, afstemmen met je doelen en je focussen op je core business met een gerust hart.

Jij zal behoren bij die ondernemers die met enkele muisklikken weet hoe het gaat in je zaak en weet wat er te doen is.

Laten we dus even de stappen diepgaander bekijken in deze serie van 5 blogberichten.

De A.N.F.R.A.-methode:

Stap 1: Aard van het beestje
Stap 2: Neuzen in dezelfde richting
Stap 3: Focus op de kraan en dan pas het dweilen
Stap 4: Roep niet in de woestijn
Stap 5: Aanhouder wint

Stap 3: Focus op de kraan en dan pas het dweilen

Super! Je weet ondertussen waar je met je bedrijf staat en waar je het naartoe wilt leiden. Nu is het tijd om de route uit te stippelen naar je doelen.

Aangezien je je doelen gekoppeld hebt aan KPI’s, die afhangen van je processen, weet je nu waar je werkpunten en groeimogelijkheden liggen. Tijd dus voor een actieplan.

In deze stap werken we een plan van aanpak uit die jou zullen brengen naar waar je wilt zijn. De neuzen staan in dezelfde richting, dus kunnen we nu de aparte handelingen in kaart brengen. Per afdeling in je bedrijf, ook bij eenmanszaken, zal je de DAS-methode leren toepassen.

De D.A.S.-methode

In elk gedeelte van je business zijn er taken die je minder graag of niet graag doet. Denk eraan dat slechts 20% van je taken voor 80% effect zorgen in je resultaten. Het is dus belangrijk dat jij je kan focussen op je core business.

Wat dan met die andere taken? Delegeren, Automatiseren en Systematiseren!

Dat is de D.A.S.-methode. Al je bestaande processen gaan we systematiseren zodat je elke klant optimaal kunt verder helpen. Tal van geroutineerde taken kunnen daarnaast geautomatiseerd worden. Dit wil zeggen dat je regels creëert van Als dit, dan dat. Hier kruipt eenmalig wat tijd in maar zal je erna tonnen tijd, energie en ook geld besparen.

De laatste optie bestaat uit delegeren. Dit kan je enkel doen wanneer je processen omgezet zijn in duidelijke procedures. Dan kan je een pakket taken uitbesteden aan een expert in zijn of haar veld, een externe consultant of een aantal van je werknemers, of iemand aanwerven die zich vol enthousiasme toewijdt aan jouw bedrijf en toekomstvisie. Ook hierin help ik je de juiste keuzes te maken en kan ik je doorverwijzen naar die straffe kanjers die jouw bedrijf kunnen helpen groeien.

Klaar voor actie?

Ben je al enthousiast door het lezen van mijn methode en wil je er in vliegen? Laat er geen gras over groeien. Wil jij ook deze 5 stappen volgen om een ondernemer te worden met gemoedsrust en klare focus? Contacteer me dan via 0496/247216 of anneleen@anfracare.be .

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *