De A.N.F.R.A.-methode: Neuzen in Dezelfde Richting
Wanneer je meer klanten, omzet en winst wilt, begin je standaard met nadenken over wat je exact wenst en hoe je nog meer bekendheid kan verwerven. Je kijkt dus naar je business op de vlakken van marketing en verkoop, werkt een nieuwe strategie uit en vliegt erin. Dan is het een kwestie van je lead zo goed te helpen dat die een trouwe klant of zelfs fan wordt.
Ben je daar klaar voor? Is jouw administratie hierop voorzien? Zijn jouw procedures zo gestructureerd en efficiënt dat je meer klanten met dezelfde graad aan service, kwaliteit en klantvriendelijkheid kan helpen?
Dit is een kant van groei waar heel wat ondernemers geen rekening mee houden. Ze zien het groots, pakken het aan, vliegen erin en voeren maar uit. Als een hamster in een wiel blijven ze rennen zonder na te denken of dit niet slimmer aangepakt kan worden.
Met meer dan 15 jaren ervaring heb ik mijn aanpak gesystematiseerd in de A.N.F.R.A.-methode. Hiermee kan jij met mijn hulp je interne procedures onder de loep nemen, afstemmen met je doelen en je focussen op je core business met een gerust hart.
Jij zal behoren bij die ondernemers die met enkele muisklikken weet hoe het gaat in je zaak en weet wat er te doen is.
Laten we dus even de stappen diepgaander bekijken in deze serie van 5 blogberichten.
De A.N.F.R.A.-methode:
Stap 1: Aard van het beestje
Stap 2: Neuzen in dezelfde richting
Stap 3: Focus op de kraan en dan pas het dweilen
Stap 4: Roep niet in de woestijn
Stap 5: Aanhouder wint
Stap 2: Neuzen in dezelfde richting
Waar staat jouw bedrijf vandaag op de markt? Wanneer je de aard van jouw beestje kent, kan je vaststellen hoe je processen momenteel verlopen. Om te starten met stap 2 breng ik je uitgebreid verslag van de analyse van stap 1: Aard van het beestje. Je zal zicht krijgen op je werkpunten en groeimogelijkheden.
Waar wil je nu naartoe? Wat is het probleem dat je wilt oplossen in de wereld en hoeveel mensen wil je helpen? Pas wanneer je een duidelijk beeld vormt van je missie en toekomstvisie, kan je je doelen linken aan kerncijfers.
Kerncijfers of KPI’s
Om je processen en bedrijf op te kunnen volgen, wordt er vaak gesproken over KPI’s of kerncijfers. Dit zijn meetbare resultaten die voortvloeien uit je procedures en acties. Zo kijken we naar omzet, winstmarges, return on investment, efficiëntiequota’s, en conversieratio’s, om er slechts een paar te noemen.
Als je je doelen S.MA.R.T. opstelt, kan je aan de hand van kerncijfers deze meetbaar maken. Dit doen we in deze tweede stap van de A.N.F.R.A.-methode. Met mijn hulp zal je droom geen wazig doel in de verte blijven maar welomlijnd in je agenda geïmplementeerd worden.
Toekomstvisie
Na stap 2 sta je met klare focus en een helder beeld voor ogen hoe je de wereld wilt veroveren. Vol enthousiasme en motivatie kan je je business leiden. Ter voorbereiding van stap 3: Focus op de kraan start ik met de voorbereidingen van jouw actieplan dat bij een volgende afspraak uit de doeken wordt gedaan.
Zin om erin te vliegen?
Wil jij ook deze 5 stappen volgen om een ondernemer te worden met gemoedsrust en klare focus? Boek dan snel je Get-Together met Anneleen.