De ultieme manier om je focus te behouden

Je kan het zo gek nog niet bedenken of iemand heeft het wel eens als droom gehad. Echter pas wanneer dromen omgezet worden in doelen, worden ze concreter. Dan volgt de stap om je doelen om te zetten in actieplannen waarbij je opstelt wat je (bijna) elke dag moet doen om er te raken. En het doen!
Deze 4 stappen zijn zo simpel maar worden slechts door enkelen in de praktijk gebracht. Waar ligt dat aan?
FOCUS.
Je hoort vaak dat je je doelen moet visualiseren en dit voelt (vooral voor de mannen) fluffy aan om te beginnen knippen en plakken met foto’s van je ideale auto. De ultieme manier om je focus te behouden is echter veel meer down-to-earth: visualiseer je actieplan!

Wat

Het leven is geen rechte lijn naar je doel; laat dat wel duidelijk wezen. Je kan toegeven aan je FOMO waardoor je afgeleid raakt, je doelen volledig overhoop gooien omdat je shiny object syndrome ervaart of je perfectionisme uit zich in uitstelgedrag. Wat het ook is, het leven bestaat uit ups en downs en brengt je belangrijke lessen.

Wanneer iemand zijn focus behoudt, zal die ook al die momenten wel meemaken maar vlot terugkeren tot zijn grote doel. Wanneer jij ook weet wat je dagelijks, wekelijks, maandelijks, per kwartaal en jaarlijks hoort te doen om je doel te bereiken, dan doe je dat toch gewoon?

Je focus behouden is dus je droom elke dag tegenkomen en dagelijks herinnert worden aan je actieplan.

Waarom

Waarom je je focus wilt behouden, is jouw persoonlijke reden dat je je doel wilt behalen. Je kan je geroepen voelen om de wereld te verbeteren op je eigen manier. Het kan ook dat je op lokaal vlak een impact wilt maken. Een derde optie is dat je persoonlijk en interpersoonlijk een verschil wilt maken in iemand anders zijn leven.

Dat kan uiteraard steeds veranderen. Je kan een passie ontdekken waarvan je niet wist dat die bestond. Er kan je iets overkomen zijn wat zo’n impact op jou maakt dat je anderen met datzelfde wilt helpen. Dat besef ik ten volle want dat is mij ook overkomen.

Ik leefde met hart en ziel voor administratie maar kreeg een hekel aan uitvoeren zonder inzicht. Het gevoel van dweilen met de kraan open leeft op menig werkvloer, merkte ik al snel. Dus ik sloeg aan het structureren, controleren, rapporten trekken, en corrigeren waar ik ook kwam. Hierdoor ontdekte ik mijn nog grotere passie: structureren op maat en anderen hierin wegwijs maken. Efficiëntie werd mijn nieuwe stokpaardje.

Doordat ik zelf een groeiend besef kreeg van die grotere passie, veranderde mijn focus gaandeweg. Toen ik dus dacht aan de ultieme manier om je focus te behouden, wist ik meteen dat daar een flexibiliteit in te vinden moest zijn die kan meegaan met jouw grote passie. Hiermee bedoel ik niet je shiny object syndrome maar wel flexibiliteit in timing en leercurve. Zo kom ik op het volgende systeem.

Hoe

Om je focus te bepalen moet je goed weten waar jouw passie naartoe gaat en wat je ermee wilt doen in je leven. Hiervoor kan je heel wat info vinden online en bij mentors, en zal ons wegleiden van de essentie hier: efficiëntie in je business.

Wat heb je dus nodig vooraleer je hiermee start: een duidelijk beeld op je levensdoel nu. Vervolgens download je mijn gratis FOCUS Calendar. Hiermee leer je onderstaande stappen. opsplitsen tot kwartalen, 90 dagen-actieplan en visualisatie

  1. Hoe kan je je SMART-doel bepalen?
  2. Hoe splits je dit op in 90-dagenactieplannen? Waaruit bestaat een efficiënt 90-dagenactieplan?
  3. Hoe visualiseer je een actieplan?

Het zijn 3 eenvoudige stappen maar die hebben voor mij het voorbije jaar al bewezen dat het de ultieme manier is om je focus te behouden mét de nodige flexibiliteit.

Creëer en behoud je eigen focus

Nu ik je mijn manier uit de doeken heb gedaan, kan je deze zelf ook beginnen toepassen. Volg de link om je eigen starterpakket te ontvangen voor meer focus en efficiëntie.
Als je op zoek wilt naar een accountability partner, een extra stok achter de deur, kom dan zeker naar de community van Boost Je Efficiëntie. Tot ginds!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *