Hoe doe jij je opzoekingen? Het wat en hoe van research

Stel: je wilt meer weten over een specifiek onderwerp. Het kan gaan over voetbaluitslagen of de nieuwste modetrends in Milaan maar evengoed over knutseltips. Wat doe je? De tijd van een bibliotheek te raadplegen ligt ver achter ons. Er is een onschatbare waarde aan informatie digitaal beschikbaar waardoor dit niet meer nodig is. Online gaan opzoeken dus.

Zoekopdrachten Online

Wist je dat Google de populairste zoekmachine is? Waarschijnlijk wel. Kan je mij drie andere zoekmachines opnoemen? Ik kon het ook niet.

Na Google is Bing de eerstvolgende goed presterende search engine. Hun aandeel van gepresteerde zoekopdrachten ligt wel aanzienlijk lager dan hun grotere broer. In België spreken we zelfs over 85% verschil.

Dan zijn er nog enkele kleine spelers zoals Yahoo, Ask.com, Duckduckgo en Ecosia. Vooral deze laatste is het vermelden waard omdat alle opbrengsten van adverteerders gedoneerd wordt aan goede doelen die bijdragen aan het milieu.

De Zoekmachine-applicatie

Je kan echter op meerdere manieren research doen. Als je meer afgaat op visuele cues, kan ik je zeker Pinterest aanraden. Aan de hand van foto’s, korte video’s, gif’s en afbeeldingen met kleurrijke titels kan je van onderwerp tot onderwerp een overvloed aan informatie vinden. Naargelang je klikgedrag blijven er suggesties toegevoegd worden aan je feed.

Informatie Beperken tot het Nodige

Je kan ervoor kiezen om je op alle kranten te abonneren (op papier of digitaal), reclamefolders in je brievenbus of je mailbox laten binnenkomen en iedereen en elke pagina op Facebook volgen. Zo zal je echter snel overdonderd zijn door alle gegevens die op je afkomen. Je hebt ook maar nood aan zo’n kwart ervan. Dit beperk je best.

Sociale Media

Een eerste mogelijkheid is om enkel op je Facebook-overzicht te laten komen wat je zelf kiest. Ontvolg pagina’s en mensen die je overbodig of negatief nieuws brengen. Als het bericht niet bijdraagt aan jouw toekomstbeeld, weg ermee! Hetzelfde geldt voor je Instagram-account, je Twitter-feed en Pinterest-overzicht.

Reclame

Reclamefolders kan je vervolgens weigeren door eenvoudig een sticker op je brievenbus te hangen. Zo help je het milieu verder, zal je minder snel dozen moeten slepen wanneer het papierafval wordt opgehaald en kan je je online inschrijven voor de digitale folders van enkel die winkels waar je vaak en graag gaat.

Via Mail

Zo komen we dan aan je mailbox. Hoeveel nieuwsbrieven ontvang je nog die je niet meer leest? Als je de laatste 3 edities van hun mail niet meer gelezen hebt, unsubscribe klikken! Als je daarentegen wel iets aan je nieuwsbrief hebt, laat dat dan weten door al eens door te klikken op hun links. Zo kunnen ze gerichter updates bezorgen over datgene wat je interesseert.

Op de Hoogte Blijven

Nu je geen tijd meer verliest aan overbodige zaken te lezen of beluisteren, kan je je focussen op wat je echt wilt. Daarbij kan je bovenstaande zoekmachines gebruiken maar er bestaan ook talloze applicaties om nieuwsberichten binnen te krijgen die liggen binnen jouw interessegebieden.

Pinterest

Bij het opstellen van de account kan je vooropgestelde categorieën selecteren om je overzicht te vullen. Elke keer wanneer je inlogt, is gebaseerd op die onderwerpen, je voorbije zoekopdrachten en de pins die je eerder geopend hebt.

RSS Feed

Bijna alles wat online geplaatst wordt, is ingesteld om gevonden te worden. Dit wil zeggen dat elke tekst gecategoriseerd is, aangevuld met tags of zelfs hashtags zodat mensen ze kunnen vinden op basis van sleutelwoorden. Wanneer je gebruik maakt van een RSS lezer zoals Feedly bepaal je welke berichten jou bereiken gebaseerd op zelfgekozen sleutelwoorden. Een tweede optie is om schrijvers te volgen zoals vb de financiële pagina van de New York Times of een blog van een reisjournalist.

Al deze berichten worden op een uniforme tekst format in één applicatie getoond zodat je over de gekozen onderwerpen steeds op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen. Op deze manier zal je geen artikel missen over de toekomstige politieke discussies of de beste knutseltips.

Hashtags

Als je wel graag berichten leest met alle bells and whistles errond, inclusief hun afbeeldingen en foto’s, is het interessanter om hashtags te volgen. Je kan in elke sociale media je zoekopdracht baseren op sleutelwoorden door er een # voor te plaatsen. Wanneer je op meerdere sociale media eenzelfde tag wilt volgen, kan je dit via je sociale media manager applicatie doen. Alles met jouw gekozen sleutelwoorden verschijnt in één overzicht. Enorm handig en tijdbesparend.

Conclusie

Jij kiest wat je leest, liket en bijleert. Denk eraan; waar je je op focust, wordt groter. Hou je dus bezig met bijleren, meer kunnen, meer verdienen, positieve gebeurtenissen en vooruitgang in je leven. Zorg dat je je bezig houdt met de leuke mensen in je leven en niet met je neus en aandacht in je gsm kruipt. Hopelijk helpen deze tips je om die focus op de juiste plaats te houden.

Heb jij nog een tip?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *