Jouw opgeruimde mailbox een verre droom?

Heb jij 144 ongelezen mails en 234 mails in je inbox waar je nog iets mee moet doen? Ben je steeds op zoek naar die ene mail?

Word jij ook gek dat die notificaties van nieuwe mails blijven binnenkomen?

Is het doornemen van je mailbox een taak geworden waar je tegenop kijkt?

Er zijn heel wat manieren om je mailbox te gebruiken maar als zwart gat of slaaf aan je notificaties kan niet de bedoeling zijn.

In dit artikel bespreek ik de twee manieren waarop je je mailbox kan gebruiken. Behalve je mailbox laten ontwikkelen tot een zwart gat waarin mensen je proberen te contacteren en nooit antwoord mogen ontvangen natuurlijk.

Als takenlijst

In mijn gratis Ebook “5 Stappen naar Jouw Inbox Zero” ga ik hier uitgebreider op in. Je kan deze hier downloaden of via deze link naar je, hopelijk niet te volle, mailbox versturen.

Ik overloop hier kort de stappen zodat je al aan de slag kan.

  1. Creëer 3 mappen: Te Doen, Te Lezen en Wachten Op. Voor Gmail-gebruikers raad ik aan ook een map Archief te creëren omdat de prullenbak na 30 dagen wordt geleegd.
  2. Sorteer je mails in die mappen.
  3. Leer je mailbox te gebruiken.
  4. Maak je systeem efficiënt.
  5. Evalueer je systeem.

Wil je meer diepgaand elke stap uitvoeren? Download dan snel mijn gratis Ebook hier om via Messenger het boek te verkrijgen of via deze link om je mailbox onder controle te krijgen.

Ik heb mijn mailbox op deze manier jaren gebruikt en kon mijn hoofdmap goed onder controle houden. Doordat ik stap 5 regelmatig deed, kreeg ik steeds bevestiging dat dit systeem voor mij werkte. Tot het dat niet meer deed. Lees dus snel verder.

Als deel van een systeem

Van zodra je met softwarepakketten werkt, kan je deze vaak linken aan je mailbox. Moest dit bij jou niet het geval zijn, kunnen connectorapplicaties de oplossing bieden. Ik bedoel hiermee de handige tools Zapier en IFTTT.

Google-accounts kan je instellen als een efficiënte productiviteitsmachine. Zo kan je bijlagen toevoegen aan je Drive, mails omzetten tot een taak in Google Tasks of mails snoozen zodat ze op de juiste moment terug in je inbox verschijnen.

Denk ook aan de labels en sterfuncties die je per mail kan instellen. Je kan deze terugvinden in de instellingen van je Google Mail.

Wanneer je je mailbox gelinkt hebt met je CRM-systeem, kan je eenvoudig per klant de voorbije mails opvolgen, omzetten in taken, opvolgingen ingeven wanneer je op antwoord wachten, delegeren aan anderen enzovoort.

Op deze manier heb je geen mappen Te Doen of Wachten Op meer nodig van de eerste manier om je mailbox te gebruiken.

Lege inbox

Dit zijn twee manieren hoe je je mailbox efficiënt kan gebruiken. Beide houden in dat je slechts op vaste momenten nog je mailbox moet controleren. Zo kan je je agenda, tijd, energie en geld beter beheren.

Heb je nog ergens vragen bij of wil je hands-on samen met mij je mailbox aanpakken? I’m just a call away.

Anneleen – 0496/247216 – anneleen@anfracare.be

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *