fbpx

Lap! Vergeten te doen!

Wist jij dat er één keer per jaar een btw-listing moet doorgegeven worden? Of dat je zelf je ecocheques moet bestellen voor je werknemers van zodra dit op de loonbrieven vermeld staat? Je btw-aangiftes moeten ook tijdig gebeuren. Ben je op de hoogte waar je je adreswijziging moet doorgeven?
Denk je nu bij eender welk van hen “Lap, vergeten te doen!”? Dat kan je op verschillende manieren oplossen en hier lees je hoe.

Systematiseren

Ik kan het belang van systemen niet genoeg benadrukken. Dit wil zeggen dat je een taak elke keer hetzelfde uitvoert en je de taken in een vast proces uitvoert. Hierdoor vergeet je niets en kunnen zowel jij als je klant het maximale halen uit jullie samenwerking.

Er zijn echter heel wat taken die je slechts per kwartaal of jaarlijks moet uitvoeren. Denk hierbij aan je BTW-aangiftes, het bepalen van marketingstrategieën, fiscale optimalisatie, klasseren en archiveren, of kerstcadeaus bestellen voor je klanten.

Als je dus nog eens meemaakt “Lap, vergeten te doen!”, noteer je welke stappen die taak inhoudt, hoe vaak je deze moet doen en voeg je deze toe aan je taken- en opvolgsysteem.

Op deze manier zal je zelf alles in goede banen kunnen leiden na heel wat trial and error. Hou rekening met een leercurve en voorzie voldoende kapitaal om mogelijke boetes en intresten te betalen.

Experts

Je kan de leercurve ook inkorten; neem experts onder de arm. Wat ik sowieso aanraad is regelmatig samenzitten met je boekhouder.

Met je boekhouder spreek je af welke documenten je moet bezorgen en wat de deadlines zijn. Denk hierbij zeker aan die fiscale optimalisaties.

Andere consultants die je leercurve kunnen verkleinen, zijn die voor marketing en personeelsbeleid. Zij zullen je tijdig verwittigen om nog eens samen te zitten voor je marketingstrategie, evaluatiegesprekken, werknemersbonussen of het aanleveren van nieuwe content.

Deze optie zal uiteraard een groot onkostenplaatje met zich meebrengen maar de return on investment is groot. Afhankelijk van de grootte van je bedrijf en omzet, is dit een interessante manier om zo snel mogelijk vooruitgang te behalen.

Management Assistent

Een derde mogelijkheid is een management assistent onder de arm nemen. Deze zal de verschillende takken van je bedrijf in de gaten houden, rapporten verzorgen, bijspringen waar nodig of hulp sturen wanneer een tak niet goed presteert, en je tijdig aan de mouw trekken om niet-courante taken uit te voeren.

Hierbij hangt de leercurve af van de ervaring van de werknemer en je eigen ervaring met personeel en die niet-courante taken waar we het hier net over hebben. Ook is het kostenplaatje van een aanwerving een grote overweging.

Hierbij is de kans op “Lap, vergeten te doen!” dus weer veel groter en dat is wat we niet willen.

Check dus zeker reviews, vraag eens rond bij netwerkmomenten of wanneer je andere ondernemers tegen het lijf loopt.

Wil je eerst overzicht en inzicht om deze beslissingen te nemen? Check dan zeker wat een Pitstop voor jou kan betekenen.

Dus

Ongeacht je sector, de grootte van je bedrijf of je businessdoelen, zijn er taken die zo weinig moeten uitgevoerd worden dat ze makkelijk vergeten worden. De ene met al meer desastreuze gevolgen dan de andere.

Stop dus met “Lap, vergeten te doen!” en neem dit mee uit het artikel;

– Ontdekken welke is een kwestie van alleen door te ploeteren en te leren uit je fouten. Dit kost je tijd en mogelijk zelfs heel veel geld.

– Je kan ook opteren om hulp in te schakelen. Dit kan bestaan uit experts of consultants uit je omgeving voor elke tak in je bedrijf, wat ook weer tijd en pakken geld kan kosten.

Welke keuze je ook maakt, jij bent hier omdat je weet dat efficiënt ondernemen de enige manier is om je passie te volgen én impact te maken én vol te houden ver voorbij je pensioenleeftijd. Volg zeker deze blog of de nieuwsbrief als je op de hoogte wilt blijven.