Je kan, mag en moet zelfs groots durven dromen. Wanneer je je passie gevonden hebt en er je inkomsten mee wilt genereren, zal je met je visie en missie aan de slag gaan om je droomleven op te bouwen. Hiermee vlieg je erin en help je je klanten verder.

Na verloop van tijd heb je wel enig inkomen opgebouwd, vaste klanten, al iets naam gemaakt maar je stagneert. Er zit geen vooruitgang meer in. Je grootse droom lijkt mijlenver weg. Het vreet je energie op en houdt je ’s nachts wakker.

Wanneer je in die slapeloze nachten begint te scrollen op het internet, kom je al snel de tip tegen om je wensen om te zetten in S.M.A.R.T.-doelen en ermee in actie te vliegen. Allemaal goed en wel maar er wordt ook gesproken over actieplannen voor slechts 90 dagen. Waar is dat nu weer goed voor? Waarom kies je een 90-dagenplan?

Waarom stel je actieplannen op?

Wanneer je je doelen zo concreet maakt dat je ze kan zien, ruiken, horen en voelen, zal je je getrokken voelen om eraan te werken. Sommige doelen zijn zo rechtlijnig dat je ze eenvoudig zal behalen. Denk maar aan “ik ga investeren in een netwerkprinter” waarbij je voor een aantal klanten verder werkt en je die printer kan aanschaffen.

Deze doelen zijn echter een uitzondering. Vaak zal een doel dat je je stelt er meer uitzien als volgt; “ik wil een nieuw event lanceren of een nieuw aanbod op de markt brengen”, of “ik wil €2500 meer maandelijkse omzet”. Deze doelen of mijlpalen zullen consistente actie vereisen of zelfs meerdere, verschillende actiestappen. Dat houdt dus in dat je een plan moet opstellen en uitvoeren. Toch zeker als je inzicht wilt hebben en overzicht wilt behouden.

Waarom kies je een 90-dagenplan?

Een succesvol actieplan  bestaat uit een aantal cruciale elementen. Als je wilt weten welke, kan je dit nagaan in de gids van de community Boost Je Efficiëntie.

De reden dat we dit zo concreet uitwerken voor “slechts” 90 dagen heeft te maken met onze eigen perceptie. Iedereen heeft de neiging te overschatten wat je op een dag kunt doen maar te onderschatten wat je op een jaar kunt bereiken. Een uur vliegt zo om en toch proberen we in onze agenda te plannen om een blogartikel te schrijven op slechts een uur. Een jaar is ook zo voorbij en toch onderschatten we wat consistente actie zoals 1 uur per dag kan betekenen. Dan praten we over 365 uren gefocust werk.

Daarom focussen we ons bij een actieplan op de komende 90 dagen. Dit is gebleken de ideale tijdspanne te zijn om groter te durven dromen maar toch te denken in concrete en dus haalbare actiestappen. Laat dit nu toevallig samenvallen met ons woord “kwartaal” of het natuurlijk ritme, de lengte van onze seizoenen – toeval bestaat niet.

Droom groots, denk groots, plan groots en pak die grootse dingen aan. Splits je doel op in mijlpalen, bepaal welke daarvan in de komende 90 dagen vallen en stel je actieplan op.

En waarom kies je voor een 90-dagenplan? 90 dagen is ideaal om dat grootse doel voor ogen te houden en toch te concretiseren naar neembare actiestappen.

Meer weten? Check de Facebook-groep Boost Je Efficiëntie of neem contact met me op.