Waarom werken aan je business?
Wanneer je steeds maar holt om je werk gedaan te krijgen, eindig je je dag uitgeput. Als de grenzen van werk en privé lijken weg te vallen, gun je jezelf geen moment rust. Wanneer je niet meer weet wat je als eerste moet aanpakken, ben je bezig aan je eigen rat race. Als werknemer kende ik dit gevoel al en weigerde ik eraan toe te geven. Zelfs toen begreep ik waarom je moet werken aan je business.
Werken V.I.A. je business
Ik maak het onderscheid om te werken voor, in en aan je business. Deze drie takken moeten in evenwicht zijn. Hiermee wil ik zeggen dat elk van hen met zijn eigen regelmaat en hoeveelheid moet gebeuren, zodat je een goed draaiend bedrijf kunt leiden.
- Werken in je business: elke actie voor een specifieke klant die geld oplevert, ongeacht of je meerwaarde of tijd factureert.
Neem bijvoorbeeld meubels maken op bestelling, sociale media beheren voor een vast maandelijks tarief, een betalend webinar geven of uurtje-factuurtje, … - Werken voor je business: taken die nodig zijn voor de werking van je bedrijf maar die geen geld opleveren/niet gefactureerd worden.
Denk hierbij aan offertes maken, facturen opstellen, administratie opvolgen, creatie van goederen of diensten die nog niet verkocht zijn, ontwerpen van marketingteksten of visueel materiaal, evaluatiegesprekken, teamvergaderingen … - Werken aan je business: analyses van je bedrijf uitvoeren, bestuderen, strategiesessies met boekhouder, marketingverantwoordelijke, het team, … en bijhorende actieplannen uitwerken en opvolgen, …
Een goed draaiend bedrijf
Wanneer je met regelmaat werkt aan je business, zal je met meer inzicht, meer gestructureerd en met meer strategie te werk gaan. Hierdoor zal je je doelgroep doelgerichter bereiken, zullen je processen efficiënter verlopen en zal je bedrijf goed draaien.
De regelmaat om te werken aan je business raad ik aan als volgt:
- Elk jaar analyseer je het voorbije jaar en stel je strategieën op voor het komende. Hierbij ga je heel breed te werk.
- Per kwartaal werk je die strategie uit tot een 90-dagenplan. Dit gedeelte is actiegericht en vraagt een goede time management.
- Elke maand analyseer je de resultaten en kan je de actiestappen bijsturen.
- Wekelijks controleer je of alle geplande acties zijn uitgevoerd.
Wanneer je je dus afvraagt waarom je moet werken aan je business, merk je al snel op dat dit de ruggengraat van je bedrijf zelfs hoort te zijn. Tijdens die regelmaat analyseer, evalueer en plan je de verschillende aspecten van een bedrijf. Dit gaat dan over zelfmanagement, time management, business management, je systemen, en je toekomstplannen.
Waarom dus werken aan je business
Wil jij ontsnappen aan de rat race? Wil je gebalanceerd leven? Heb je zin om te werken aan je business? Onderneem dan actie en voorzie die momenten gedurende elk jaar om vooruitgang te plannen en te boeken.
Vind je de tijd hier niet voor? Dan is dit het grootste bewijs dat je moet werken aan je business! Lees dan snel het artikel waarom je misbaar moet zijn en plan die tijd apart. Het zal misschien nu even een time crunch zijn maar het zal je opleveren. Op vlak van tijd, geld en gemoedsrust.
Wil je wel werken aan je business maar weet je niet hoe? Neem dan eerst je processen onder de loep om je bedrijf efficiënt te maken door een Pitstop te nemen of voor een Formule 1-traject te kiezen. Je kan op eigen tempo de A.N.F.R.A.-methode leren toepassen en zult de regelmaat om te werken aan je business leren implementeren.