| | |

Welke aanspreekpunten moet je hebben?

Als ondernemer zijn er veel petten om te dragen. Je hebt heel wat kanten van je onderneming in de gaten te houden. Aan elke kant ervan zit je met specifieke nodige kennis. Waar haal je die vandaag? Welke aanspreekpunten moet je hebben?

Wanneer ik spreek over aanspreekpunten, bedoel ik niet enkel fysieke personen maar ook de dashboards of rapporten die je raadpleegt. En ja, zelfs als eenmanszaak heb je afdelingen, kanten, petten, hoe je het wilt noemen. Per afdeling hoor je er één te hebben. Lees maar even mee.

Boekhouding

Je kan met software zelfs je btw-aangiftes doen, een boekhouder inschakelen of iemand aanwerven om alle boekhoudkundige administratie te doen. Ongeacht wat bij jou van toepassing is, hoor je op zeer vlotte manier je overzicht terug te vinden.

Je wilt toch weten of elk factuur tijdig betaald wordt, ongeacht aankoop of verkoop. Denk bovendien aan je cashflow zodat je kan inschatten wanneer je een investering kunt doen.

Zet nu meteen in je agenda om na te gaan of je opvragingsproces zo volledig mogelijk en misschien zelfs automatisch verloopt of contacteer Anneleen voor een kennismakingsgesprek.

Marketing

Deze tak van je bedrijf zou steeds in beweging moeten zijn. Je social media-kanalen mogen niet zomaar stil vallen als je verlof neemt of eens ziek valt. Wanneer je op het vlak van marketing aan je business wilt werken, is het dus enorm belangrijk om steeds met recente gegevens te beoordelen wat je acties al hebben opgeleverd.

Elke opvraging is telkens een momentopname of een periodieke beoordeling. Daarom mag je geen tijd verspillen met rapporten op te vragen en samen te stellen. Werk jij met een interne marketingverantwoordelijke, een extern bureau of doe je alles zelf? Laat het weten in de commentaren.

Hoe lang doe jij erover om een overzicht in inzicht te krijgen in je marketingresultaten en -plannen?

Sales

Op basis van je businessplannen, overheadkosten, pronostieken, en marketingdoelen heb je bepaalde verkoopdoelen. Dit kan op vlak van winst en op vlak van omzet zijn.

Afhankelijk daarvan kan je eenvoudig aftoetsen of je verkoop op schema verloopt. Tenzij je uren kwijt zou zijn om te weten te komen wat je verkoopresultaten waren.

Ook hier kan je oplossing vinden in software, een interne contactpersoon zoals de verkoopmanager of de boekhoudafdeling, of een externe boekhouder of consultant.

R&D

Stilstaan is achteruitgaan. Daarom hoor jij als zaakvoerder ook bezig te zijn met research & development. Op het moment dat je je businessvisie, -plannen en -strategieën gaat beoordelen en opstellen, moet je rekening houden met veel factoren. Alle bovenstaande rapporten heb je dan nodig en wil je dus vlot kunnen bekomen.

Een extra mogelijke beoordeling van je toekomstplannen is door een marktonderzoek. Zorg dat je dit via een website, softwarepakket of contactpersoon doet waar je resultaten overzichtelijk weergegeven worden. Ook hier geldt de regel “efficiënt kunnen oproepen”.

Verzekeringen

Als alles goed draait, wordt dit gedeelte vaak over het hoofd gezien. Bij een tegenslag vloek je dan dat je een veiligheidsnet had kunnen voorzien.

Ik ben een enorme voorstander van onafhankelijke verzekeringsmakelaars. De focus ligt daarbij op een combinatie van beste prijs en beste dekking. Wanneer je al je verzekeringen via één persoon, dus één aanspreekpunt, laat opvolgen, zal je polissenportefeuille gecontroleerd worden op overlappen en gaten. Laat je dus niet verrassen bij tegenslagen en voorzie je op je vangnet, voor je business en voor jezelf.

Financiering

Wanneer we aan de centen in een business denken, gaan onze gedachten vaak naar de boekhouder. Er zijn vele vormen van financiering en afhankelijk van de kennis van je boekhouder, zal die er vele kunnen opsommen en je een financieel plan kunnen voorzien om aanvragen in te dienen.

Denk echter ook aan onderhandelingen over gesplitste betalingen, de KMO-portefeuille, kredietmakelaars of een specialist hierin zoals een financieel adviseur van je bank of een extern bureau.

In het kader van welke aanspreekpunten je moet hebben, kan ik op dit vlak enkel aanraden situatie per situatie te bekijken. Zorg voor één aanspreekpunt op het ogenblik dat je alle opties wilt overlopen voor een financiering. Dit kan gerust verschillen per keer dat je financiering nodig hebt.

Welke aanspreekpunten moet je hebben?

Dat jij als zaakvoerder de uiteindelijke knoop moet doorhakken, dat jij als ondernemer zelf de route moogt uitstippelen, zorgt bij velen ervoor dat ze denken dat ze alles alleen moeten doen. Niets is minder waar!

In dit artikel heb je kunnen lezen welke aanspreekpunten je moet hebben. Zo zie je al meteen dat jij, je software(-leverancier), je boekhouder en je verzekeringsmakelaar al een mooi team vormen.

Creëer voldoende tijd in je agenda om te werken in je business, aan je business, aan jezelf en aan je relaties. Zorg dus dat je met aanspreekpunten werkt zodat je efficiënt overzicht en inzicht kunt verkrijgen in je doen en laten.

Wil jij ook wel eens jouw inzicht in je business onder de loep nemen? Check dan zeker de workshop Pitstop.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *